Jakob Borum var hurtigst på Padborg Park
Tredje gang er lykkens gang er en floskel, der ofte bliver brugt, men af og til passer den. For Jakob Borum var den netop afsluttede weekend på Padborg Park således tredje gang i år på racerbanen, og denne gang var der endelig noget der lykkedes.
Der skulle dog kæmpes for at få det til at lykkedes. I tidtagningen begyndte bilen således igen at sætte ud, og det skete hver gang Jakob drejede. Så længe det gik ligeud, gik det rimeligt, men dog ikke optimalt. Heldigvis var der lang tid fra tidtagningen til heat 1, og det lykkedes at finde en løsning. Der blev simpelthen monteret en catch-tank i benzinsystemet. Da tidtagningen var gået ret skidt, skulle Jakob Borum starte bagrst til heat 1 og kombineret med, at det var første gang, den nye undervogn skulle testes af for alvor, var forventningerne hos AAS’eren ikke de største. Det lykkedes dog for ham at køre sig op på en acceptabel fjerdeplads. Ingen tvivl om, at motoren nu spillede helt optimalt, derimod var der lidt forbedringspotentiale i undervognen. I løbet af lørdag aften og søndag morgen blev der justeret lidt på undervognen, ikke meget men nok skulle det vise sig.
Heat 2 skulle have være kørt sidst på formiddagen søndag, men på grund af et uheld i en af motorcykelklasserne blev det udskudt til lidt over middag. Jakob Borum startede fra P4 og fik en kanonstart, der betød, at han allerede første gang målstregen blev krydset var i front, og der blev han hele heatet igennem. Han endte med at vinde heatet med en margin på næsten 15 sekunder ned til Michael Vesthave jr. på andenpladsen. Samtidig satte Jakob også weekendens hurtigste tid i heatet med 1:06.755, og dermed kan han med rette kalde sig feltets hurtigste mand i weekenden.
Jakob Borum var hurtigste mand, men ser man på omgangstiderne, var femtehurtigste mand kun knap fire tiendedele langsommere end ham. Med et så tæt og stærkt felt er det svært at køre sig op igennem feltet, og eftersom Jakob Borum skulle starte fra P8 i heat 3, var det en vanskelig opgave, der ventede. Men man skal aldrig sige aldrig. Jakob fik igen en god start i heat 3, og allerede efter første omgang var han oppe på tredjepladsen og blot to omgange senere lå Jakob i front igen og begyndte at trække fra feltet.
En dansk racerkører har en gang sagt: ”To finish first, first you have to finish”, og det kræver blandt andet, at der er benzin nok på bilen. Tankanlægget i bilen er helt nyt, og en fejlkalkulering af benzinmængden betød, at der simpelthen var for lidt benzin i tanken til at gennemføre heatet, så Jakob Borum måtte køre i pit efter syv omgange. Det lykkedes at få vredet så meget benzin over i catch-tanken, at Jakob Borum kunne køre ud og tage en sidste omgang, få målflag, og dermed få lidt point på kontoen. Og igen satte han hurtigste omgangstid i heatet.
”Det positive vi kan tage med fra weekenden er, at vi fik vist at vi er absolut konkurrencedygtige, og at når både bil og chauffør spiller, så kan vi køre fra dem alle,” fortæller Jakob Borum og fortsætter: ”Nu skal vi så bare arbejde hårdt på at være stabile resten af sæsonen, så har vi stadig en chance for at være med fremme blandt de tre forreste når vi til finaleløbet.”
Næste opgave bliver den 14.–15. juli på den tyske bane Lausitzring, hvor der gerne skulle hentes endnu flere point til kontoen.
Keld O. Dohm.