Åbent brev fra Ib Kragh
Et af klubbens medlemmer – Ib Kragh – har fremsendt et åbent brev til rallyudvalget under Dansk Automobil Sports Union, som vi her bringer i sin fulde længde:
– – – – –
Åbent brev til DASU’s rallyudvalg om behandlingen af rallysporten
Jeg vil gerne udtrykke min – og sikkert også mange andres aktive DM-rally-køreres – utilfredshed over den måde, som DASU’s rallyudvalg har behandlet rallysporten på i den seneste tid. Vi har de fire discipliner klubrally, rallysprint, minirally og DM-rally indenfor sporten, men det virker helt klart som om, at ikke blot DM-rally-kørerne, men også de klubber, som har mod, lyst og engagement til at arrangere DM-rallyer, bare bliver trukket rundt i managen.
Nykøbing Falster Motor Sport valgte at tage bolden op og arrangere et ægte DM-rally den 5.-6. august på Lolland med 170 kilometer hastighedsprøver, men så indløb der en klage fra Vejen og Omegns Motorklub over, at man den 6. august skulle arrangere Jydsk/Fynsk Fejde i klubrally. Og da denne klub havde været først ude med sin løbsansøgning, fik Nykøbing Falster Motor Sport besked om, at man skulle flytte sit arrangement til den 29.-30. juli.
Det handling er aldeles utilstedelig. Af flere grunde. Lad mig nævne tre:
1) Der er ingen konkurrence mellem et klubrallyarrangement i midten af det sydjyske og et DM-rally på det vestlige Lolland. Der er ikke en eneste af DM-rally-kørerne, som overvejer at deltage i et klubrally i stedet for at køre et DM-rally. Og der er ikke en eneste af den store skare af klubrallykørere, der er faste deltagere ved Jydsk/Fynsk Fejde, som overvejer at stillet op i et DM-rally.
2) Det er en uskreven regel, at der ikke afvikles DM-rallyer i sommerferieperioden. Juli er rallyfri, og det planlægger teamene ud fra. Og selv om de danske rallyteams slet ikke har samme størrelse som ERC- og WRC-teams, er der alligevel mange mennesker involveret.
Personligt er jeg i den situation, at jeg til Sydhavsrally skal have fundet et komplet servicemandskab, da mine faste hjælpere for længst har booket ferie – noget, som mange af mine kollegers mandskaber sikkert også har gjort.
3) Man tvinger Nykøbing Falster Motor Sport til at flytte løbet til en weekend, hvor de nu får sværere ved at rekruttere officials til deres arrangement.
I rallysporten er der tradition for, at DM-arrangerende klubber henholdsvis vest og øst for Storebælt hjælper hinanden med bemanding af prøverne. Nykøbing Falster Motor Sport ville have trukket på officials fra Automobil Sports Klubben Hedeland til sit løb, ligesom det omvendte ville være tilfældet i slutningen af september, hvor Automobil Sports Klubben Hedeland skal afvikle sit DM-løb.
Men nu forhindrer Rallyudvalget Nykøbing Falster Motor Sport i at få hjælp ved at flytte deres Sydhavsrally til samme weekend, hvor Automobil Sports Klubben Hedeland afvikler et af årets helt store arrangementer, Copenhagen Historic Grand Prix.
Vi har siden sidste år skullet afvikle Danmarksmesterskabet med en række minirallyer som tællende afdelinger, og det har ikke været tilfredsstillende.
Som DM-kører har man nærmest ikke følt sig velkommen hos løbsledelserne, hvad jeg ikke kan forstå, for man vil vel gerne have deltagere til sine arrangementer. At der blandt de faste minirallykørere har været utilfredshed at spore, kan jeg godt forstå, for hvorfor skal vi DM-rally-kørere tage point og pokaler fra de deltagere, som har minirallyerne som deres primære sæsonprogram? Vi er derfor en kreds af DM-rally-kørere, som flere gange har foreslået, at DM-rally-kørerne til disse DM-tællende minirallyer eksempelvis kører en omgang mere på en rundbane eller kører en prøve tre i stedet for to gange – naturligvis mod et større anmeldelsesgebyr – så der bliver to resultater. Et for minirallyet og et for DM-delen.
I den seneste tid har flere af rallysportens markante profiler bekendtgjort, at de stopper deres karriere. Jeg håber ikke, at der er flere, som bliver jaget væk.
Ib Kragh.