Klubbens sponsorer

Rapport 3 fra Team Møller-Nielsen

Aarhus Automobil Sport var igen i år repræsenteret i det legendariske Rallye Monte-Carlo Historique. Far og søn Henrik og Martin Møller-Nielsen stillede til start i deres hvide Golf GTI fra 1979 sammen med 304 andre mandskaber fra hele Europa.

”Netop dette års udgave af rallyet skulle vise sig at være meget specielt, da næsten alle prøverne blev kørt på meget tør vej. Faktisk var det kun den sidste 47 km lange prøve, der var glat – noget der næsten aldrig sker,” udtaler Martin, der har studeret løbets historie. Normalt er det mellem 50 og 100 procent af prøverne, der er glatte, men sådan skulle det ikke være i år. Netop den sidste prøve skulle sammen med løbets første prøve få stor betydning for Henrik og Martins placering.

2016-Historisk-RMCH-Moeller-Nielsen-09

Det djurslandske team startede fredag den 29. januar fra Reims i Frankrig, hvorfra de skulle køre en 1100 km lang transportrute frem til den første specialetape nord for Monaco. En del af dette klassiske løbs filosofi er at køre deltagerne trætte ved, at man skal tilbagelægge mange kilometer og være vågen længe. Første stræk er således på 21 timer, som man stort set tilbringer i bilen, og måske var det medvirkende til, at holdet på den første prøve lavede en stor fejl.

”Den hastighed, som mandskaberne skal køre prøverne med, er noteret i et kontrolkort, men på samme kontrolkort er der også en lavere hastighed, som bliver brugt, hvis der er rigtig meget sne på prøven. Vi valgte den forkerte hastighed,” fortsætter Martin Møller-Nielsen, ”noget der ikke må ske.”

2016-Historisk-RMCH-Moeller-Nielsen-10

”Prøven blev vundet med et strafpoint, hvor vi fik 839 på noget, som vi synes, at vi havde kørt godt. Når det er så tørt, ved vi alle, at løbet bliver vundet på mellem 1000 og 2000 strafpoint, så stemningen var ikke så høj i bilen ved ankomsten til Monaco,” fortsætter Henrik Møller-Nielsen.

På løbets tredje dag startede Henrik og Martin ud med en placering som nummer 256 og en ny ambitiøs målsætning om at køre sig i top 50. Taktikken blev lagt om for den resterende del af løbet, stadig med fokus på at køre præcist og hurtigt, men også uden at tage chancer, vigtigst af alt var at forbedre placeringen prøve for prøve. Alligevel fik holdet en lille bule i et meget snævert hårnålesving på prøve 11. ”Nogle af svingene er så snævre, at vore VW Golf ikke kan komme rundt ved at dreje almindeligt, og så må håndbremsen i brug, og det er normalt ikke noget problem,” fortæller Martin Møller-Nielsen. ”Men lige i dette tilfælde ramte forhjulet en lille sten og rattet blev rykket ud af hænderne på Henrik midt i manøvren, så levede Golfen sig eget liv, indtil vi blødt ramte stenkanten langs svinget.

2016-Historisk-RMCH-Moeller-Nielsen-08

Henrik og Martins store udvalg af vinter- og pigdæk var ikke til stor hjælp under de meget tørre forhold i løbet. ”Normalt skifter mandskaberne dæk et utal af gange under sådan et langt løb, men vi havde de samme fire hårde vinterdæk på under samtlige 2500 km,” fortæller Henrik. ”Vi er jo kun et amatørhold og derfor må vi nøjes med et begrænset udvalg af dæk, selv om det ville have været rart med rigtige racingslicks på de tørre veje under dele af løbet.”

Om natten den femte dag køres to traditionelle etaper på de små bjergveje nord for Monaco, denne del af løbet kaldes de lange knives nat, og netop disse to meget svære prøver på i alt 100 km var noget, Henrik havde set frem til. Den første af prøverne, der går over det meget traditionelle bjergpas Col de Turini rykkede de kun lidt frem. Henrik Møller-Nielsen fortæller om den sidste prøve: ”Min største favoritprøve i Monte-Carlo er prøven, der går igennem Loda og Luceram. Den er altid svær og glat samtidig med, at der skal køres utrolig stærkt på de små veje om natten. Mange biler endte i enten en grøft eller bjergvæg og blev bulet. Det er sådan en nat, man kan forbedre sin placering eller ødelægge det hele. Vi pressede alt, hvad vi og bilen kunne og forbedrede vores generalplacering fra 94 til 38 alene på denne svære prøve.” ”Løbet udviklede sig anderledes end vi forventede men vi er trods alt meget tilfredse med vores placering,” fortsætter Martin Møller-Nielsen, ”men vi vil gerne slutte endnu højere, så mon ikke vi prøver endnu en gang i 2017?”

2016-Historisk-RMCH-Moeller-Nielsen-11

Tekst: Team Møller-Nielsen.

Foto: Marco Cossu, Mogens Reidl.