Michael Carlsen fandt farten i Frankrig
For anden gang i denne sæson var Michael Carlsen i Frankrig for at deltage i en afdeling af den franske Peugeot RCZ Cup, og det var på en velkendt bane for racerkøreren fra Vissenbjerg. Det var nemlig tredje gang i karrieren, at han skulle gæste Circuit du Val de Vienne, som ligger i Vestfrankrig mellem Poitiers og Limoges.
”I det store og hele gik det meget godt, for begge gange krydsede jeg målstregen som nummer seks, men det var også en weekend, hvor jeg måtte i dommertårnet et par gange, og til sidst endte det med en straf på 30 sekunder, som forvandlede min sjetteplads søndag til en ellevteplads,” fortæller Michael Carlsen.
”Franskmændene og jeg var ikke helt enige om, hvordan man overhaler på en racerbane. Jeg syntes, at jeg kørte race, men de syntes, at jeg var lidt for hårde ved dem.”
I tidtagningerne til de to løb var Michael Carlsen blot blevet nummer ni, men i løbene havde han fundet mere fart og ville fremad i rækkerne. I lørdagens løb kørte han sig således fra niende- til sjettepladsen.
”Her blev jeg så kaldt i dommertårnet første gang,” fortæller han. ”Jeg havde overhalet en anden kører ind i et langsomt sving, hvor vi lige rørte hinanden. Det kan være svært at undgå kontakt, når man kører race med sådan nogle ens biler, men jeg slap for videre tiltale.”
I søndagens løb gentog Michael Carlsen sit avancement, krydsede målstregen som sekser og måtte igen en tur i dommertårnet.
”Søndag mente de, at jeg havde været lidt for hård. Jeg var på vej fremad, og der var en, jeg ville gå forbi. Jeg dykkede indenom, men han lukkede hullet, og da han var på ydersiden, var det ham, som røg af banen. Jeg var lige oppe for at markere, men dommerne mente, at jeg havde markeret lige lidt rigeligt, gav mig 30 strafsekunder, som rykkede mig ned på ellevtepladsen,” fortæller Michael Carlsen.
”Jeg var lidt uenig med dommerne. Bilen var hel og fin, men man rører jo hinanden i sådanne klasser, og det gør man også i mærkeklasserne herhjemme. Der er et hul, og så drejer han ind. Det er det, der sker, når man kører motorløb.”
Trods den lidt skuffende afslutning på løbsweekenden var fynboen glad for den fremgang, han registrerede på stopuret.
”Jeg havde ikke kørt siden en gang i april, men jeg kørte pænt stærkt til sidst,” fortæller han. ”Da sidste løb var overstået, manglede jeg tre tiendedele af et sekund i forhold til de hurtigste i klassen, og når vi tænker på, at banen er 3,7 kilometer lang, og at det tager et minut og 45 sekunder at køre en omgang, var jeg godt med.”
Michael Carlsen.