Klubbens sponsorer

Jakob Borum tilbage i topform

Sidst Jakob Borum var ude og køre i sin Honda Integra var på Ring Djursland i juni. Efter den weekend fortalte ham, at målet for i år var at komme til at køre lige op med de førende i mesterskabet, Lasse M. Sørensen og Kim Lund Johansen. Efter Grand Prix Danmark er det meget tæt på mission completed.

Weekenden startede godt nok meget skidt for Jakob Borum, da bilen ikke ville trække ordentligt i tidtagningen. Motoren er siden løbet på Ring Djursland blevet renoveret med nye stempelringe, ny toppakning etc., og umiddelbart lød den sund og i topform, men den ville ikke gå i VTEC-mode. Honda motorens avancerede VTEC-system er absolut afgørende for, at motoren yder det, den kan og skal, og når det ikke virker, så mangler bilen rigtig meget topeffekt. Resultatet af tidtagningen var da også nedslående med den langsomste tid i feltet.

2016-Bane-Super-Cup-Borum-Jakob-11

Teamet af mekanikere gik straks efter tidtagningen i gang med at fejlsøge, og man fik bl.a. hjælp af Kasper Nybo, der også kører med VTEC og derfor kender en del til systemet. Efter megen søgen og flere forsøg lykkedes det at lokalisere fejlen til, at knastkæden under samling af motoren var blevet sat et enkelt tand forkert. Jakob Borum forklarer: ”Topstykket er blevet planslebet, og de 3/10 mm der er slebet af kan være nok til at kæden skal sidde en enkelt tand forskudt, for at VTEC-systemet virker korrekt” I løbet af lørdag eftermiddag og aften blev problemet rettet og bilen var klar til søndagens to heat.

Heat 2 blev kørt på en meget våd bane, og selvom Jakob Borum skulle starte bagerst, så kørte han sig hurtigt op igennem feltet. Cirka midt i heatet var han oppe bag Tino Vang Jørgensen, og selvom Jakob Borum var den hurtigste af de to, så forsvarede Tino sig flot, og det lykkedes ikke Jakob Borum at komme forbi. Dermed blev det til en godkendt tredjeplads i heat 2, og samtidig satte Jakob Borum klart hurtigste tid af Yokohama SuperCup-kørerne. Da alle heat blev kørt sammen med Special Saloon Car, og efter Special Saloon Car-afviklingsformen, betød den hurtige omgangstid, at Jakob Borum skulle starte P1 til heat 3.

I heat 3 kom Jakob godt fra start, og førte på de første omgange. Jakob Borum kom dog hurtigt under pres fra Lasse M. Sørensen i Opel Astra, og det lykkedes at holde Lasse M. Sørensen de første seks omgange, men på syvende omgang kom Lasse forbi. Kim Lund Johansen kom tæt på, men selvom han forsøgte, så kom han ikke forbi Jakob, og dermed fik Jakob en andenplads, og kom på podiet for anden gang i weekenden.

”Målet var at køre lige op med Kim og Lasse, og måske endda køre fra dem, og med weekendens resultat syntes jeg, at vi er meget tæt på,” fortæller Jakob Borum og fortsætter ”En stor del af succesen skyldes mine dygtige mekanikere, uden deres indsats var det ikke lykkedes, de fortjener stor ros.”

Jakob Borum kan ikke nå noget i det samlede mesterskab i år, så derfor er målsætningen nu at være hurtigste mand i klassen til finaleweekenden den 24.–25. september, noget der ikke er urealistisk efter weekendens gode resultat.

ACD ProRacing / Keld O. Dohm.