Vandpyt kostede Ib Kragh dyrt
Tredje afdeling af årets Danmarksmesterskab i rally – Hankook Slagelse Rally – fik ikke den afslutning, som Ib Kragh og hans co-driver Freddy Pedersen havde håbet på. De sluttede på en tredjeplads generelt næsten to minutter fra vinderne og det vel at mærke med en Citroën DS3 R5, hvis bagende blev slemt medtaget efter mødet med et par sjællandske træer.
”Vi var på vej mod toppen, da vi gjorde klar til at køre den tredjesidste hastighedsprøve på kasernen ved Slagelse,” siger Ib Kragh. ”Vi havde lige vundet to prøver og var rykket frem på andenpladsen seks sekunder foran Kenneth Madsen og 3,5 sekunders fra Kim Madsen på førstepladsen.”
”Vi havde fået godt flow i bilen, men på et grus-stykke, hvor jeg kørte med fuld gas, kom jeg lidt for langt ind i siden ved et højresving. Jeg ramte en stor vandpyt, mens jeg var ved at bremse, og så valgte bilen at køre på tværs til venstre. Freddy og jeg var bare passagerer. Vi røg over en grøft og baglæns ind i nogle træer. Bilen blev slynget rundt, men kunne ikke starte, fordi hele elektronikken var låst, da den stod i femte gear.”
Tilskuere kom til for at hjælpe med at skubbe – heriblandt rivalen Kim Madsens storebror, Brian – og efter godt et minuts asen og masen kunne Ib Kragh og Freddy Pedersen humpe til mål og få en tid på kontrolkortet.
”Det bankede så meget, så jeg ikke troede, at vi havde nogle baghjul på bilen, men heldigvis pegede hjulene den rigtige vej,” fortæller Ib Kragh. ”Jeg vil gerne sig tak til vores konkurrenter Rasmus Sørensen og Marco Gersager, der stoppede og spurgte til, om vi skulle have hjælp. Resten kørte bare forbi. Det var lidt mærkeligt.”
Selv om bagenden på den sorte og røde Citroën DS3 R5 lignede noget, der var forsøgt viklet omkring et solidt grantræ, kunne Ib Kragh og Freddy Pedersen fortsætte. Og bilen kørte fortsat godt.
”Vi følte ikke, at vi kørte ret stærkt på næstsidste hastighedsprøve, men vi satte kun seks sekunder til, men da vi kunne se, at vi hverken kunne indhente det tabte eller at vores tredjeplads var truet, tog vi det stille og roligt på den sidste hastighedsprøve,” siger Ib Kragh.
Tredjepladsen generelt og andenpladsen i klassen betyder, at Ib Kragh og Freddy Pedersen fortsat fører i kampen om titlen Dansk Super Rally. ”Vi udbyggede faktisk vores forspring med et enkelt point,” siger Ib Kragh. ”Efter løbet skilte vi bilen ad og kørte den til opretter, og ja, vi bliver klar til næste DM-løb om to uger. Det er ikke vitale dele, det er gået ud over.”
IK Rally Racing