Klubbens sponsorer

Jakob Borum ser fremad

Meget er nyt til i år i ACD ProRacing – som er navnet Jakob Borum deltager under – og det giver lidt udfordringer. Til løbet på Padborg Park den 1. maj var der blevet justeret en del på undervognen, og da den gamle motor havde smidt toppakningen, blev reservemotoren monteret i stedet for. Den motor var blevet rullet ind i en anden bil og skulle have nøjagtig samme antal hestekræfter som den gamle, så selvom der ikke var tid til at få bilen på rullefelt inden weekenden, var teamet fortrøstningsfuldt.

Tidtagningen gik egentlig ok. I hvert tilfælde lige indtil kileremmen sprang, og Jakob Borum parkerede i pitten. På det tidpunkt lå han helt i top, men banen blev hurtigere og hurtigere, så stille og roligt kom flere og flere af konkurrenterne forbi, så Jakob Borum endte med at skulle starte P4. Og hvad der var positivt var, at loggermålingerne af hestekræfter viste, at der ikke var nogen problemer.

2016-Bane-Super-Cup-Borum-Jakob-04

Heat 1 gik ligesom tidtagningen fint. Jakob Borum satte sig på P3 fra start af, og der blev han, kun overgået af Kim Lund Johansen og Lasse M. Sørensen. Dog var heat 1 ikke helt uden problemer, da kileremmen med cirka tre omgange tilbage igen sprang. Det betød ikke det helt store i heatet, og Jakob Borum fik sæsonens første pokal. Efterfølgende viste det sig, at årsagen til kileremsproblemerne lå i et knækket beslag til generatoren, og da man ikke kunne nå at få det fikset til heat 2 senere på lørdagen, så Jakob Borum måtte pænt se til fra sidelinjen til det heat.

Heat 3 søndag formiddag blev i første omgang en stor succes for AAS’eren, da han førte heatet fra start til mål, men desværre blev Jakob Borum udelukket, fordi loggermålinger viste, at bilen havde for mange hestekræfter i forhold til vægten. Siden har teamet ledt efter en forklaring på, hvorfor bilen pludselig ydede ca. 250 hk (15–20 hk mere end om lørdagen), men der er ikke fundet nogen forklaring. Bilen har efterfølgende været på rullefelt, og her viste den første måling 232 hk (bilen skulle yde 231 hk). Da der intet er gjort ved bilens motorstyring eller andet forbliver det et mysterium, hvad der er sket.

”Fakta er, at jeg er blevet målt til at have for mange hk til søndagens heat, og derfor skal jeg naturligvis udelukkes,” fortæller Jakob Borum og fortsætter ”men det der bekymrer mig er, at vi ikke kan finde en forklaring på det, og det er bestemt ikke med vilje, at det er sket”

Det absolut positive fra weekenden er, at de justeringer, der er lavet i undervognen, betyder at bilen styrer som den skal, og der er også skiftet til andre bremseklodser, der gør det væsentlig nemmere at dosere bremserne, så bilen er ved at være præcis, som Jakob Borum gerne vil have den.

Næste afdeling køres den 15. maj på Ring Djursland, og her køres både tidtagning og alle tre heat samme dag, så der bliver ikke meget tid til justeringer.

”Ring Djursland er og bliver min favoritbane, så jeg satser meget på et godt resultat,” siger en optimistisk Jakob Borum og fortsætter: ”Bilen er trimmet og klar, og jeg glæder mig til noget godt ræs på banen.”

Lige nu er Jakob Borum langt efter i mesterskabet, men det er ikke det vigtigste for teamet lige nu. ”Vi skuer fremad, og jeg glæder mig over, at bilen er ved at være optimal, så nu handler det om at vise, at vi hører til i toppen af klassen, og så må vi se hvad det rækker til pointmæssigt,” slutter Jakob Borum.

Keld O. Dohm