Poul-Erik Hansen 70 år
Poul-Erik Hansen kan den 10. januar fejre sin 70-årsfødselsdag, og selv om han er godt oppe i årene, er han stadig meget aktiv indenfor vejsporten, hvor fokus i det seneste årti har været historisk pålidelighedsløb. Senere på måneden får han sin store drøm opfyldt. Poul-Erik skal køre Rallye Monte-Carlo Historique sammen med Hans Kolby. Kolby søgte en andenkører. Poul-Erik fik sædet. Vi har jo også vundet over Hans Kolby i Polen, så han ved, Poul-Erik kan sit kram.
Poul-Erik lærte jeg at kende gennem klubaftener i AAS. På det tidspunkt var min samlever Nancy medhjælper i køkkenet i AAS, og der mødte hun Poul-Erik, som altid kom sent. Så han måtte i køkkenet for at bestille en håndmad. Han beklagede sig over, at han manglede en at køre med. fordi Gitte og han havde fået ny bil, og fruen ville ikke have, at de skulle køre i den. Gitte og Poul-Erik havde ellers kørt orienteringsløb sammen indtil da. Nancy sagde ”Jamen, min sambo mangler også en til at læse kort, du kan da spørge ham!” Det var jo et heldigt sammentræf. Siden dengang har vi kørt orienteringsløb, økonomiløb og pålidelighedsløb sammen.
Første økonomiløb vi kørte skulle vi køre på Jyllandsringen klokken 24 i bælgravende mørke. Dér var maden fra tagselvbordet (hvor alt skulle smages), vist nær kommet op igen. Poul-Erik var glad for, at der kun skulle køres seks omgange…
Vi har haft mange oplevelser sammen, ja, man skulle ikke tro det, men han kan gøres tavs. Som første gang på Ring Djursland, hvor man dykker på bakken ned i skoven. Når der køres, og vi er bagefter på tid op mod en tidskontrol, behøver jeg ikke at spørge, om vi er bagefter. Det kan høres på hans åndedræt.
Når vi har lavet en fejlkørsel og tiden skal køres ind, skal jeg køre hurtigere, men når vi nærmer os sving, så bremser han 50 meter før mig – mindst – ved at træde bunden ud bilen.
I år 2010 blev vi enige om at køre flere pålidelighedsløb, og så vi gik på jagt efter en gammel bil. Efter lang tids søgen fandt vi endelig en rød Opel Manta på Als. Det er blevet til mange løb med den. Mantaen har været til tre løb i Polen. Der fik vi gode placeringer og flotte pokaler med hjem og vi har også kørt herhjemme med den, men så satte coronaen en stopper for mange løb.
Mantaen er skiftet nu ud med en Nissan Sunny, der ikke er så tung, og det er godt for min ryg.
Vi regner med at fortsætte de næste 10 år, og Nissan Sunnyen kommer måske også med til udlandet.
Herfra ønskes tillykke med fødselsdagen til min makker igennem snart 40 år.
Torben Østergaard.