Valdemar Eriksen skifter til spansk topteam
Valdemar Eriksen skifter i 2020 til den spanske Formel 4-serie, hvor han skal køre for top teamet Drivex, som sidste år vandt mesterskabet og har ligget konstant i toppen siden starten af mesterskabet i 2016 (som danske Christian Lundgaard vandt i 2017). Mesterskabet strækker sig over syv weekender på store kendte baner Frankrig, Portugal og Spanien, herunder Barcelona, Jerez, Paul Ricard, Portimao og Valencia.
AAS’erens gode resultater i vinterens MRF Challenge, hvor han tog fire podieplaceringer i de tre afdelinger i henholdsvis Dubai, Bahrain og Chennai, gjorde, at teamet fik øje på ham, idet de manglede en kører, der kunne køre med om mesterskabet i 2020. Det resulterede i en todages test på Formel 1-banen i Barcelona, hvor formålet ene og alene var for teamet at vurdere, om de mente Valdemar Eriksen havde potentialet. Der var således inviteret kørere ind fra sidste års mesterskab, som han skulle måles op imod. Omvendt – var det for Valdemar og hans driver coach Benjamin Bailly vigtigt at vurdere, om teamet arbejdede på et overbevisende professionelt niveau og med den rigtige infrastruktur. Testen gik rigtigt godt, hvor Valdemar Eriksen kørte lige op med sidste års topkørere på nye dæk og var absolut hurtigst af alle på long runs/race simulation. Kort tid efter havde Valdemar Eriksens bagland et gunstigt kontraktforslag, hvor teamet også investerer i, at han får den bedst mulige forberedelse til sæsonen.
Valdemar Eriksens bagland havde på forhånd bestemt sig for ikke at binde sig til nogen serie for 2020 indtil efter MRF Challenge, og derfor har han kunnet fokusere 100 procent på MRF-mesterskabet. ”Drivex kontaktede mig efter at have lagt mærke til mine gode resultater i MRF. Indtil for nylig anede jeg ikke, hvor eller hvad jeg skulle køre i år, udover at jeg selvfølgelig gerne ville køre en serie, hvor jeg kunne køre for et topteam, hvilket jo også involverer en masse økonomi,” siger Valdemar Eriksen. ”Men da Ben og jeg havde testet med Drivex på Barcelona, var det et let valg. De har været superprofessionelle fra første kontakt, gennem kontraktforhandlingerne og selvfølgelig vigtigst af alt – på banen! Jeg flyver til Valencia allerede på søndag til første test, og jeg glæder mig helt vildt til at komme i gang, og mit mål for sæsonen er selvfølgelig at kunne køre med om podieplaceringerne hver gang”
Det er kendt for de fleste at udøve og nå til top i motorsport kræver mange penge, og det er først, når man som kører når toppen, at det er muligt at tjene penge og leve af det. Valdemar Eriksens karriere er primært finansieret af danske sponsorer og investorer i VER Business Club. Det er derfor vigtigt for hans fortsatte karriere, at han bevarer en tæt relation med sine sponsorer hjemme i Danmark, og derfor skal Valdemar Eriksen også køre hjemme i Danmark i Super GT. Valdemar Eriksen bliver formentlig den yngste kører til nogensinde at deltage i mesterskabet.
Valdemar Eriksens erklærede mål er at nå Formel 1. Derfor er det stadig formelvejen og dermed det spanske F4-mesterskab, der har den højeste prioritet i 2020. Udover at køre selve mesterskabet er der planlagt over 20 testdage på de spanske baner. Som kalenderen ser ud nu, vil Valdemar Eriksen kunne køre fem ud af otte løb i den hjemlige Super GT-serie, men der bliver begrænset testtid. Han ser dog også frem til sine danske løb:
”Jeg har kun kørt i en Super GT-bil én gang. Den er megafed at køre; masser hestekræfter, baghjulstræk og idet den er relativt let, er den ikke nat og dag i.f.t. en formelbil. Selvom det er Formel 4 i Spanien, der har mit fokus lige nu, kender jeg jo de danske baner, og jeg kommer altså for at give gas! Det er vel den største klasse i Danmark med mange erfarne og dygtige kørere, så det bliver en udfordring. Det er også altid sjovt at køre for det danske publikum og arbejde sammen med mit danske team, som jeg har kørt med siden gokartdagene”
”Jeg gør det selvfølgelig også for at lære mere om GT-biler. Sandheden er jo, at der er flere astronauter end Formel 1-kørere, så selvom jeg har som mål at komme i Formel 1, kræver det nærmest ufattelige summer samt en stor portion held og derfor kan GT-biler på sigt, være en mulig karrierevej for mig. Derfor giver det også mening for mig at prøve kræfter med Super GT – og jeg glæder mig!”
André Sloth Eriksen.