Klubbens sponsorer

Valdemar Eriksen skifter til GT-biler for belgisk topteam

Den unge AAS’er Valdemar Eriksen skifter formelbiler ud med lukkede biler og skal i 2021 konkurrere i GT World Challenge Europe i en Audi R8 LMS GT3 og køre for det belgiske Team WRT, som har vundet et utal af mesterskaber og sejre i forskellige GT- og Touring Car-mesterskaber. Ved udgangen af 2020 havde teamet vundet 39 titler.

Den 18-årige racerkører skal deltage i Endurance Silver Cup, og da der er tale om langdistanceløb fra tre timer og op til 24 timer på Spa-Francorchamps, skal Valdemar dele bil med engelske Frank Bird og japanske Ryuichiro Tomita, som begge er hurtige og erfarne kørere.

Til trods for, at Valdemar Eriksen har kørt formelbiler i tre år, og det dermed ville være oplagt at fortsætte karrieren indenfor disciplin, er der truffet en fælles beslutning om skiftet. Efter at have arbejdet med gode teams de sidste par år har det ultimative krav for 2021 været at arbejde med ikke bare et godt team, men et absolut topteam med en lang historie i toppen af international motorsport.

At skulle køre for et topteam i Formel 3 og derefter Formel 2, for til sidst at ende i Formel 1, er forbundet med en tocifret millioninvestering i den høje ende. I kontrast er det, relativt, mere økonomisk overskueligt at blive fultidsprofessionel indenfor GT-biler. Målet indenfor de næste 3-4 år, er for Valdemar at opnå en fabrikskontrakt med en bilfabrikant som fuldtidsprofessionel. I tillæg til deltagelsen i GT World Challenge skal Valdemar Eriksen også køre løb på de danske baner i 2021 i en Audi R8 LMS GT3 i Danish Endurance Challenge (og muligvis Special Saloon).

”Det har allerede været og bliver en vildt spændende sæson for mig på alle fronter,” siger Valdemar Eriksen. ”Jeg har jo kørt i R8’eren 5-6 gange nu, og det er virkelig en hurtig og sjov racerbil! Men der er godt nok også mange nye ting at vænne sig til i forhold til en formelbil. Det er andre linjer på banen. Det er en anden kørestil, der er al muligt elektronik til at hjælpe med at optimere kørslen. Tingene flyver også bare lidt hurtigere forbi med næsten 300 km/t, og dette her er en rigtig racerbil, hvor en Formel 4 er lidt mere en traktor i sammenligning.”

”Derudover kører vi med dækvarmere, hvilket betyder kvalifikation er én max. to omgange, og så har dækkene allerede mistet peaket. Det er lidt en kunst blandt 40-50 andre biler på banen. Jeg glæder mig helt vildt til udfordringen, og mit mål er selvfølgelig at være så tæt på, eller bedre, end mine to meget hurtige og dygtige medkørere, og så ellers bare lære så meget som muligt sæsonen igennem.”

Valdemar Eriksen fortsætter samarbejdet med Benjamin Bailly, Carsten Oldengaard og Torben Keller. ”Jeg føler virkelig, at jeg har en superprofessionel og stabil platform nu til, at jeg kan nå mit store mål og drøm om en dag at leve af at køre motorsport,” siger han. ”Jeg glæder mig selvfølgelig også helt vildt til at skulle køre om kap med gutterne i Danmark. Selvom R8’eren er en superhurtig bil, har vi valgt at køre med en Balance Of Performance 100% magen til den, vi skal køre med i udlandet. Det koster lidt over 100hk, så den bliver gjort kunstigt langsommere. Men hele idéen er jo, at den kørsel jeg får i Danmark bliver så lærerig som mulig med henblik på at forbedre mig i udlandet.”

Tekst: André Eriksen.
Foto: Henning Bokan.