Klubbens sponsorer

Valdemar Eriksen scorer sin første internationale podieplacering i Dubai

Den helt unge racerkører Valdemar Eriksen vandt lørdag sin første podieplacering i et internationalt formelbilløb. Det skete i første afdeling af MRF Challenge, som blev afviklet på Dubai Autodrome. Serien går over tre afdelinger og i alt 15 løb og afvikles de næste måneder på internationale racerbaner i Dubai, Bahrain og indiske Chennai ved Den Persiske Golf og Den Bengalske Bugt, og de køres i potente Dallara Formel 3-biler, som er en væsentligt hurtigere bil end den Formel 4-bil, som den unge nordjyde indtil videre udvikler sig i.

Valdemar Eriksen bruger serien som opvarmning til næste års europæiske eller amerikanske sæson, hvor han i år havde sin rookie-sæson i den respekterede franske Formel 4 FFSA Academy-serie og hentede en masse erfaring, idet sæsonen blev afbrudt af en brækket hånd som følge af et uheld på Spa-Francorchamps i Belgien. Løbet lørdag, der gav podieplaceringen, var det fjerde af i alt fem i Dubai, der altså foregik fredag og lørdag.

Det havde ellers været en vanskelig begyndelse på weekenden, idet Valdemar Eriksen allerede under første træning klagede over manglende motorkraft, og data viste, at han tabte et halvt sekund pr. omgang ned ad langsiderne. Efter en fantastisk start på løb 2, hvor Valdemar lå på andenpladsen 75 procent af løbet, døde motoren imidlertid derefter bogstaveligt og gik op i røg til stor skuffelse for unge Valdemar og hans medrejsende driver coach.

Fredag aften var mekanikerne så på overarbejde og udskiftede motor og gearkasse i AAS’erens bil. Og med dem samme kørte Valdemar Eriksen markant hurtigere – over 250 km/t ned ad langsiderne. Efter at have kørt sig op og efter en god start på løb 4 kunne han således køre over målstregen på tredjepladsen. Grundet den defekte motor skulle han starte sidste løb længere nede i feltet, men kørte sig op på en fjerdeplads med næsthurtigste omgangstid af alle. De tidligere løb havde givet femte- og sjettepladser, så det blev tydeligt for enhver, at den nye motor havde gjort en forskel.

”Det var en stor forløsning, og jeg er superglad for min første podieplacering. Det havde været sådan en frustrerende start på hele løbsweekenden trods de fantastiske rammer her i Dubai. For jeg følte egentlig, at jeg kørte godt, men kunne bare motorkraftmæssigt ikke følge med de andre, når speederen skulle trykkes i bund. Det hele blev heldigvis så meget lettere, efter jeg fik en ny motor i,” sagde han.

”Jeg vil gerne sige tak til Ben for at hjælpe mig med at holde modet oppe, tro på mig og presse på overfor serien for at få en ny motor. Jeg er glad for, at jeg kan belønne ham og alle mine sponsorer hjemme i Danmark med en stor flot pokal her fra Dubai, ” tilføjede Valdemar Eriksen efter oplevelsen og hyldest med Dannebrog på podiet.

”Mit mål er at få en langt bedre start på weekenden i næste afdeling i Bahrain, for når det hele spiller, kan jeg mærke, at jeg har speeden og teknikken til at kunne vinde. Nu må vi hjem og træne videre i simulatoren.”

Valdemar Eriksen deltog, som den yngste kører nogensinde, på dispensation i MRF Challenge allerede i 2018. Serien, der altid afholdes henover vinteren, har igennem tiden haft store kørere igennem som Mick Schumacher, Max Defourny og også Jamie Chadwick, som vandt serien i 2018 og desuden vandt W-series i 2019, som var det første år for en ren kvindelig formelbilserie.

Næste afdeling af MRF Challenge afholdes midt december på Formel 1-banen i Bahrain sammen med World Endurance Championship. Tredje og sidste afdeling køres i februar på Chennai Motor Speedway i Indien. Motorproblemerne til trods ligger Valdemar Eriksen på en øjeblikkelig fjerdeplads i mesterskabet, der ellers typisk køres af ældre og mere erfarne kørere.

Der arbejdes lige nu hårdt i kulissen for at skaffe de fornødne økonomiske midler til, at Valdemar Eriksen kan køre en formelbilserie i udlandet i 2020 kombineret med en hel eller delvis serie hjemme i Danmark. Team Valdemar Eriksen Racing ønsker at bevare sponsorrelationen til Danmark, hvilket gøres bedst ved også lejlighedsvis at vise flaget på hjemmebanerne. Hvilken serie det eventuelt kunne blive såvel i ud- som i indland er endnu uafklaret. Det kan meget vel blive den udfordrende franske Formel 4 FFSA Academy-serie igen, men også andre europæiske formelserier kunne være interessante, ligesom der ligeledes har vist sig andre muligheder bl.a. oven på en vellykket test i Houston tidligere på måneden.

André Eriksen.