Valdemar Eriksen i det spanske F4-mesterskab
Valdemar Eriksen, som for nyligt flyttede til Madrid for at være tæt på sit team, Drivex, er blevet udvalgt til at repræsentere FA Racing i det spanske Formel 4-mesterskab. Drivex, som sidste år vandt mesterskabet og har ligget konstant i toppen siden starten af mesterskabet i 2016 (som danske Christian Lundgaard vandt i 2017) har i år fem biler i mesterskabet. Mesterskabet strækker sig over syv weekender på store kendte baner i Frankrig, Portugal og Spanien, herunder Barcelona, Jerez, Paul Ricard, Motorland og Valencia.
Valdemar Eriksens gode resultater i vinterens MRF Challenge, hvor han tog fire podieplaceringer i de tre afdelinger i hhv. Dubai, Bahrain og Chennai, gjorde, at teamet fik øje på ham. Som al andet sport har racing været sat på hold indtil for nylig, hvor Valdemar har kørt fem testdage i hhv. Valencia og på Motorland med teamet over de sidste par uger. Baseret på hans performance, er han blevet valgt til at repræsentere FA Racing i 2020 og skal bl.a. køre i andre farver og udsmykning end de andre biler på teamet.
”Jeg er superglad for og stolt over, at netop jeg er blevet valgt til at repræsentere FA Racing i Spanien. Fernando Alonso har altid været ét af mine idoler, og specielt efter jeg er flyttet herned, kan man virkelig se, hvor stor han er,” siger den 17-årige AAS’er. ”Det giver jo nok ikke 5 km/t ekstra ned ad langsiderne, men de kunne have valgt så mange andre end mig, f.eks. en spansk kører, så det betyder virkelig, at jeg har gjort det godt i testene indtil nu, og det er jo altid dejligt, når nogen påskønner ens indsats og resultater, så det motiverer mig bare endnu mere til at ville vinde.”
”Mesterskabet bliver benhårdt i år med ca. 20 kørere (mere end f.eks. Formel 4 i Tyskland). Jeg knokler på også udenfor banen for at forberede mig bedst muligt, og det har helt klart være det rigtige at flytte herned. Teamet har taget supergodt imod mig, og jeg har følt mig hjemme fra første dag.”
Valdemar Eriksens erklærede mål er at nå Formel 1. Derfor er det stadig formelvejen, og dermed det spanske Formel 4-mesterskab, der har den højeste prioritet i 2020. Udover at køre selve mesterskabet er der planlagt over 20 testdage på de spanske baner. Som kalenderen ser ud nu, vil han kunne køre 3-4 ud af 5 løb i den hjemlige Super GT-serie, men der bliver begrænset testtid. Han ser dog også frem til sine danske løb: ”Jeg ville rigtigt gerne have kørt Super GT hjemme i Danmark denne weekend, for jeg har været rigtig hurtig i forårets tests, men idet jeg allerede skal køre test på mandag og tirsdag i Navarro, har det desværre ikke kunnet lade sig gøre, og specielt ikke med den lammede flytrafik. Selvom det er Formel 4 i Spanien, der har mit fokus lige nu, kender jeg jo de danske baner, og der kommer jeg altså også for at give gas! Det er vel den største klasse i Danmark med mange erfarne og dygtige kørere, så det bliver en udfordring. Det er også altid sjovt at køre for det danske publikum og arbejde sammen med mit danske team, som jeg har kørt med siden gokartdagene.”
”Jeg gør det selvfølgelig også for at lære mere om GT-biler. Sandheden er jo, at der er flere astronauter end Formel 1-kørere, så selvom jeg har som mål at komme i Formel 1, kræver det nærmest ufattelige summer samt en stor portion held og derfor kan GT-biler på sigt være en mulig karrierevej for mig. Derfor giver det også mening for mig at prøve kræfter med Super GT – og jeg glæder mig!”
André Eriksen.