Klubbens sponsorer

Stærk sæsonafslutning for Valdemar Eriksen

Valdemar Eriksen kørte i weekenden sæsonens sidste og kun fjerde løb i GT World Challenge Endurance Series på Circuit de Catalunya i Barcelona. Løbet blev en dramatisk affære med adskillige full course yellows og safety cars, mens sammen med sine to medkørere Frank Bird (England) og Ryuichiro Tomita (Japan) kørte Valdemar Eriksen et fejlfrit løb og endte på en flot andenplads i Silver Cup med deres Audi R8 LMS GT3.

Serien er af mange betragtet som den hårdeste GT-serie i verden med adskillige tidligere F1 og F2-kørere. Desuden består serien af mange fuldtidsprofessionelle fabrikskørere med engagement og support fra ni bilfabrikker (Audi, Aston Martin, Bentley, BMW, Ferrari, Lamborghini, McLaren, Mercedes og Porsche).

Frank Bird startede tretimersløbet i bilen og lå konstant med i toppen af Silver Cuppen, da han efter et sammenstød opdagede en sivepunktering på højre bagdæk. Dækslitage havde været et stort problem hele weekenden, men teamet havde ikke andet valg end at pitte Frank Bird efter kun 50 ud af de planlagte 60 minutter og satse på, at Valdemar Eriksen kunne få dækkene til at holde minimum 70 minutter. Et ekstra pitstop ville med sikkerhed have kostet enhver mulighed for en topplacering.

AAS’eren overtog bilen på P6 og med en hel stribe af konkurrenter lige bagved. Efter 70 intense minutter, med uafbrudt kamp om placeringerne, hvor Valdemar Eriksen havde kørt bilen op til P4 og strakt dækkene til deres yderste, kørte han imidlertid stadig så stærkt, at han indhentede de forankørende. Da han troede, han skulle i pit, lavede teamet lavede en genistreg ved at holde ham ude i yderligere i ti minutter, så Ryuichiro Tomita kunne indsætte slutspurten og køre så aggressivt som muligt uden at spare på dækkene. Japaneren overtog således bilen på P4, i bagkofangeren af P3 med 50 minutter igen, og kørte med flot og aggressiv kørsel bilen over målstregen på andenpladsen.

”Jeg var selvfølgelig forberedt på at skulle i bilen til stint 2, men punkteringen kom fuldstændig uventet og pludselig skulle jeg i bilen ti minutter før tid, men jeg kom ud et godt sted i trafikken, og jeg var i stand til at køre stærkt og køre mandfolkeræs uden at presse dækkene til grænsen. Gør man det, ødelægges de fuldstændigt på få omgange,” siger Valdemar Eriksen. ”Der var fede dueller og overhalinger, langsom trafik, der skulle passeres og typisk for mit stint, hvor jeg skulle få dækkene til at holde ekstra længe, var der ingen hjælp fra safety car eller gule flag. Det var 80 minutters uafbrudt ræs! Jeg var max presset, men synes samtidigt det var helt vildt fedt.”

”Der har været så meget at lære denne sæson, ikke mindst banerne, hvor vi kun får få omgange før hvert løb, men allerede hjemmefra havde jeg en god fornemmelse omkring Barcelona, for her har jeg testet en del i Formel 4. Jeg var da også konkurrencedygtig med mine teamkammerater fra første træning på brugte dæk. Det var dejligt, fremfor altid at skulle starte weekenden med at lege catch up.

Grundet de finansielle rammer jeg nu har at operere indenfor, kører jeg mindre end halvdelen af mine teamkammerater og mange andre i feltet, og derudover er jeg den yngste og mest uerfarne. Jeg vidste, det var en læresæson, og jeg har fortsat meget at lære – specielt i tidtagningen, hvor jeg stadig mangler at kunne hive det sidste ud af dækkene når de er nye.”

André Sloth Eriksen.