Rapport 1 fra Team Møller-Nielsen
Aarhus Automobil Sport har for andet år i træk et komplet mandskab til start i årets Rallye Monte-Carlo Historique. Det Henrik og Martin Møller-Nielsen, som i deres Volkswagen Golf GTI har kastet sig ud i verdens mest prestigefyldte løb indenfor historisk pålidelighedsløb.
Fra Team Møller-Nielsen har vi modtaget disse døgnrapporter.
Optakt
Per og Harald vores servicefolk havde Golfen på trailer fra Herning til Reims natten mellem onsdag og torsdag, mens Martin og jeg tog flyveren/toget Århus-Kastrup-Paris-Reims. Nu forholder det sig således, at det regnede ganske meget, ikke at det generelt er et problem i den fine Golf, men der samlede sig en pæn mængde vand i blæseren (den til varmen i bilen), hvorfor den ikke virkede torsdag, da vi gjorde klar til teknisk kontrol.
Teknisk kontrol syntes, vi så klar ud, så de kom forbi, for lige at lave de sædvanlige tjek af stelnummer og lys. Nu fungerede så ikke blinklyset, men det fik vi så lavet og fik bilen godkendt.
Der var ikke en franskmand tilstede, der ikke skulle have et billede af de tossede danskere. Mon det skyldtes de flotte hjemmestrikkede huer? Måske flagene i anledning af Martins 20 års fødselsdag? Eller at vi spiste frokost foran bilen?
Fredag sidst på eftermiddagen gik det med politieskorte til Rådhuspladsen i Reims. Klokken 18 talte borgmesteren til alle de håbefulde deltagere. Starten for Henrik og Martin gik kl. 20.15, ligesom de sidste to år med masser af tilskuere.
Fredag-lørdag
Selve turen fra Reims til Saint Andre les Alpes er bare lang og designet til at gøre alle trætte. Vi havde ikke de store problemer. I Langres serverede de kartoffelsuppe for os. Det bliver nok aldrig vores favorit, men omkring midnat, når man har været oppe siden klokken 8, gik det meget godt. En del af natten var det ganske tåget, som jo altid er interessant at køre i.
Lige før Nice skulle den første prøve køres. Vi kan jo lige så godt være ærlige og erkende, at vi havde kvajet os og allerede på første prøve fået flere strafpoint end løbet ender med at blive vundet på. Første prøve skulle køres med 47,1 km/t, men på alle prøver er der en nødhastighed, hvis vejret bliver for slemt. Den er typisk 45 km/t. To gange trætte Møller-Nielsen endte så med at køre med den forkerte, altså 45 km/t … Ikke godt, selv om vi syntes det gik ret godt.
Nu var vi håbløst placeret som nummer 256, og vi satte fokus på en prøve ad gangen. Vi vidste, at vi havde et rigtig godt grundlag i form af vores selvproducerede rutebøger. Vi kørte fint på prøve 1 (når man ser bort fra, at vi kørte med forkert hastighed), og det var svært at være trist med det team, vi har omkring os. Vi vil i top 50, så vi satsede på at forbedre os minimum 206 pladser, og vi vil i top 10 på de to sidste prøver på de lange knives nat. Det kræver nok mest af alt mod.
Det skal nok blive sjovt, selv om vejret er alt for godt hernede. Vi vil have sne – meget sne!
Søndag
Søndag arbejdede vi lidt med materiellet, særlig dæk, hvor vi klart manglede noget, der kunne bruges på fugtige/våde veje – det tog lidt tid, men fra prøve 4 kørte vi med et dæktryk, der gør, at den ikke står helt stille, når vi drejer rundt i hårnålene. Lørdag måtte vi flytte sædet lidt tilbage, fordi den lange natetape gav mig krampe i det højre ben, ikke rart.
Prøve 2: selve prøven gik fint ud over, at det kneb gevaldigt med at kunne dreje i de skarpe sving, ingen drama, men man kommer nemt 20-30 meter bagud, hvis man er nød til at køre langsomt i svingene. Ok resultat på prøven, og vi rykkede ca. 44 pladser generelt.
Prøve 3: Stadig samme problem med svinghastighed. Det keb lidt med rytmen, og det kom til at forfølge os resten af dagen. Resultatet var ikke godkendt, men flyttede os alligevel ca. 36 pladser frem på resultatlisten.
Prøve 4: Vi havde fået fikset – så godt som det nu kunne med vinterdæk – bilens evne til at dreje, så det gjorde, at jeg var lidt mere sikker på, at den gjorde, som jeg ville. Vi havde lige en smutter, der gjorde, at valget var mellem at smutte ud over kanten og meget langt ned eller trille mega-langsomt rundt i en skarp kurve. Det har helt sikkert kostet på prøven. Ikke noget vi er specielt tilfredse med, men et forbedret samarbejde kan løse det i fremtiden, så det skal vi bare huske. Igen ikke godkendt, men vi forbedrede os med ca. 16 pladser.
Prøve 5: lang prøve, men reelt kun et svært stykke over Col de L’Echarasson, brugte hele den lange første del af prøven til at fortælle mig selv, at prøven blev meget udfordrende på den sidste del, men alligevel dummede jeg mig i det første sving, hvor jeg næsten røg af i en meget, meget lille bunke tøsne. Prøven skulle køres ekstremt aggressivt, så det må vi forbedre til i morgen. Ok resultat ca. 17 pladser bedre.
Det ser ud, som om vi er 143 pt. Så det kan vi vel ikke klage over. Det er vist 113 pladser bedre, end hvor vi startede søndag morgen. Nu mangler vi bare 93 pladser for at komme i top 50. Med lidt held kan vi rykke lidt frem i morgen, men jeg regner ikke med det bliver meget. Håber vi kan lave det næste store ryk frem på den lange knives nat.
Team Møller-Nielsen.