Klubbens sponsorer

Pilgaard vendte frustration til sejr

Det lykkedes Casper Pilgaard at få en frustrerende start på søndagen endt til noget positivt til sidst, da tredje afdeling af OK Oktan 100 Super GT Danmark blev kørt på Ring Djursland. Banen har altid hørt til blandt favoritterne for den unge kører fra Ryomgård, men denne weekend var det for første gang i denne type racerbil. Inden weekenden indtog AAS’eren en tiendeplads i det generelle mesterskab, men en fin tredjeplads i Am-mesterskabet, som blandt andet er for de nye kørere i klassen.

Mekanikerne havde haft travlt op til weekenden, da motoren gik sig en tur ved den forrige løbsweekend. Men den opgave løste de heldigvis til UG, så Casper Pilgaard kunne hoppe i bilen til første træning lørdag morgen.

Her startede det rigtig godt med sjettehurtigste tid af alle. Kun til allersidst var der et problem med koblingen, som de dog hurtigt fik løst inden anden træning lige over middag. Her havde konkurrenterne virkelig skruet op for blusset, mens Casper Pilgaard ikke helt kunne sætte samme tid som i første træning. Dermed blev det til 13. hurtigste tid blandt de 16 biler.

Bilens opsætning blev optimeret en anelse, inden kvalifikationen blev kørt lørdag eftermiddag. Casper Pilgaard satte syvendehurtigste tid af alle i første del af kvalifikationen og gik derfor videre til anden del, hvor det blev til tiende startposition, men endnu vigtigere, den næsthurtigste blandt Am-kørerne.

Søndag morgen var der en kort 20 minutters warm up, hvor grebet i banen dog ikke var helt lige så højt som dagen forinden, da det havde regnet en anelse natten mellem lørdag og søndag. Asfalten var dog tør nok til tørvejrsdæk, men alle kørte langsommere tider. Med tiendehurtigste tid af alle, og som bedste Am-kører, tydede det på, at eftermiddagen kunne blive ret god.

Det blev en noget urolig start på heat 1, hvor der var flere kørere i feltet, som tyvstartede. Heldigvis blev Casper Pilgaard ikke lokket med til at gøre det samme, så han kom fint af sted og holdt positionen. Der gik dog ikke længe, inden der kom safety car på banen, da en af konkurrenterne var kørt af, og hans bil holdt i vejen. Det blev hurtigt løst af banens personel, så løbet kunne genoptages.

Casper Pilgaard fik stille og roligt arbejdet sig op i feltet og var oppe på ottendepladsen, indtil bilen blev ramt af en bagvedkørende konkurrent. Det kostede så meget tid, inden han var tilbage på rette køl, at han faldt ned på næstsidstepladsen uden mulighed for at kunne avancere mere i heatet. Til hans held var der nogle andre kørere, som havde lidt skærmydsler, så han trods alt kunne krydse målstregen på P10, hvilket var en fjerdeplads blandt Am-kørerne.

Det var også startplaceringen til løb 2, hvor det gik umådelig tæt for sig på de første omgange af heatet. Casper Pilgaard lå og lurede på at komme forbi en forankørende, da der gik lidt harmonikaeffekt i den, og en bagvedkørende ikke fik stoppet i tide, hvilket kostede endnu en skade på bagenden af hans racer. Denne gang mistede han dog ikke nogen placeringer ved det og kunne krydse målstregen som generel nier og toer i Am.

Kvalifikationen samt de to løbsresultater gjorde, at Casper Pilgaard skulle starte fra ottendepladsen til det tredje og sidste heat. Det blev heldigvis et heat helt efter bogen, men de tidligere skader på bilen gjorde, at den ikke kørte helt optimalt længere. Heldigvis lykkedes det at køre en fin syvendeplads hjem og ikke mindst en førsteplads blandt Am-kørerne. Så weekenden sluttede alligevel med en stor pokal til trofæhylden derhjemme i Ryomgård.

Efter weekendens kørsel er han rykket frem som nier i det generelle mesterskab og til en tredjeplads i Am-mesterskabet.

Nu har holdet små 14 dages forberedelsestid, inden der skal køres på Padborg Park den 10.-11. oktober.

Tekst: Pilgaard Motorsport.

Foto: JJ Media.