Klubbens sponsorer

Mistede topplacering kort før mål

Weekendens anden afdeling af det hollandske rallymesterskab, som blev kørt i Barneveld lige midt i Mitsubishi Heuvel Motorsports hovedkvarter, blev en blandet oplevelse for AAS’eren Mie Petersen og hendes chauffør, Steen Andersen.

Allerede inden start havde løbsledelsen været nødsaget til at ændre i hastighedsprøverne, og der skulle derfor kun køres to forskellige prøver henholdsvis tre og fire gange med en samlet løbslængde på 116 km.

Der var 38 biler til start, hvoraf de 13 var i samme klasse som det danske team, hvilket lagde op til en spændende dyst. Efter de første prøver var Steen og Mie lige efter de to Van den Heuvel-brødre, hvilket de var yderst tilfredse med, da prøverne er i deres baghave.

Før sjette prøve meddeler løbsledelsen, at syvede og sidste prøve er aflyst. På dette tidspunkt lå Steen og Mie på en samlet femteplads, men inden prøven sættes i gang havde Erik Van Loon i Subaru WRC måttet trække sig på grund af problemer med servostyringen. Der er på dette tidspunkt problemer med tiderne, så det ser ud til, at en podieplads er inden for rækkevidde, da teamet på prøve 5 var hurtigere end Jim Van den Heuvel, som ligger som nummer 3.

Steen Andersen udtaler: ”Vi aftalte inden start på prøve 6, at vi ville give den fuld gas for at se, om vi kunne indhente de manglende sekunder.”

Det var tredje gang, prøven skulle køres, så der var kørt en del småsten ud på kørebanen. Steen får desværre bremset lidt for sent og 200 m før mål glider bilen lige så stille ned i grøften. Steen prøver at få bilen op ved at køre 100 m i grøften, men må opgive og udgår derved.

Steen udtaler: ”Vores dygtige serviceteam har virkelig fået ændret opsætningen på støddæmpere og fjedre, så det har været muligt at teste de nyeste Yokohama-dæk og samtidig få bilen til at køre lige op med de bedste hollandske team. Dette gør det endnu mere ærgerligt at udgå 100 m før mål.”

Tredje afdeling af det Hollandske mesterskab køres 26-27. maj i Veldhoven.

Tekst: Mie Petersen.

Foto: Erik van’t Land.