Klubbens sponsorer

Masser af succes for Borum

Ring Djursland, Jakob Borum og en Honda Integra. Det er åbenbart opskriften på masser af succes. To heatsejre, en andenplads og en ny banerekord taler næsten for sig selv, men det er ligeså vigtigt, hvordan det blev opnået.

Udgangspunktet var ganske godt før første heat. Jakob Borum havde sat hurtigste tid i tidtagningen og startede således på pole, men da starten gik skete der noget usædvanligt, nemlig det, at Lasse M. Sørensen, der startede P5, allerede inden det første sving kom drønende forbi og skabte lidt uro i starten. På næste omgang sker der desværre det, at Kim Lund Johansen ramte Jakob så uheldigt, at Jakob måtte en tur ind over græsset, og vupti, efter halvanden omgang var pole position forvandlet til en absolut sidsteplads. Nu var der kun et at gøre, nemlig at give max gas, og så ellers se at komme op igennem feltet, og allerede efter fem omgange var Jakob på fjerdepladsen, men nu manglende han to meget hurtige Seaer og en meget hurtig VW Polo. På niende omgang trak Jakob Borum forbi Nicki Kristensen i Seat Ibiza på ren fart op ad langsiden og på 10. omgang gik Jakob Borum indenom Kim Lund Johansen i publikumssvinget. Nu gik jagten ind på den førende VW Polo med Mikkel B. Johnsen bag rattet, og omgang efter omgang kom Jakob Borum tættere på. På 10. omgang havde Jakob 3,5 sekunder op til Mikkel B. Johnsen, og da løbet sluttede efter 17 omgange, var forskellen nede på under et sekund.

2015-Bane-SuperCup-Borum-Jakob-07

”Havde løbet bare været to omgange længere, så havde jeg haft en chance,” sagde en ganske godt tilfreds Jakob Borum efter heatet. Og man fristes næsten til at sige vanen tro, så satte Jakob Borum også lige banerekord i heatet med tiden 55,122.

Med succesen fra heat 1 var der ikke de helt store bekymringer ved at starte som P7 til heat 2, selvom udfordringen ikke blev mindre af, at heatet på grund af forsinkelser blev forkortet til 12 minutter. Allerede efter en omgang var Jakob Borum oppe på fjerdepladsen, og efter fem omgange var han lige efter den førende Lasse M. Sørensen i Opel Astra. Jakob var klart den hurtigste af de to, men Lasse M. Sørensen forsvarede selvfølgelig sin position og lukkede flere gange døren helt reelt for Jakob Borum, men på niende omgang så Jakob hullet indenom for enden af langsiden og dykkede ind i det. Desværre opdagede Lasse M. Sørensen for sent, at han ikke kunne nå at lukke af og trak ind i Jakob, hvilket reelt blot betyder, at Lasse M. Sørensen røg ned på tredjepladsen og Jakob Borum overtog føringen. Fra dommertårnet så man imidlertid umiddelbart sammenstødet som Honda-kørerens skyld og gav ham en strafbane – en strafbane, som Jakob Borum lige akkurat kunne nå at tage, inden heatet var forbi, og det gjorde, at Mikkel B. Johnsen kom forbi.

2015-Bane-SuperCup-Borum-Jakob-08

Jakob Borum var efter heatet tydelig frustreret over den tildelte strafbane, og da det viste sig, at dommerne end ikke havde sat den på resultatlisten, reagerede han over for dommeren. ”Jeg er lidt ked af, at jeg reagerede så voldsomt efter heatet, men jeg var voldsom frustreret over den fejlagtige straf, og så kom temperamentet i kog. Det er vigtig for mig at understrege, at det hverken var Lasse eller Mikkel, jeg på nogen måde var sure på, men udelukkede dommerkendelsen, og jeg beklager, at jeg mistede besindelsen,” sagde Jakob Borum dagen efter. Jakob Borum valgte at indgive protest over at have fået en uretmæssig straf, og han fik medhold i protesten og blev godskrevet de tre sekunder, som strafbanen tog ekstra, og dermed endte han trods alt som vinder af heatet.

Sejren i heat 2 betød igen, at Jakob Borum skulle starte langt nede i feltet til heat 3, og endnu engang kørte han sig hurtigt op igennem feltet, og allerede på femte omgang tog han førstepladsen, og derfra trak han stille og roligt fra konkurrenterne og endte med at vinde heatet med en komfortabel margin på syv sekunder ned til Nicki Kristensen på andenpladsen.

Masser af succes betyder i Yokohama Super Cup også masser af succesballast, og det betyder, at Jakob Borum til næste løb den 15.–16. august skal køre med 60 kg ekstra i bilen. Håbet er naturligvis at gentage succesen fra denne weekend, og selv med de 60 kg ekstra er muligheden der, ikke mindst fordi det igen foregår på Ring Djursland.

Honda ProRacing

Keld O. Dohm