Klubbens sponsorer

Magnussen vandt ved CHGP

Jan Magnussen ankom direkte fra en test i USA, men det krævede kun et par omgange på den nye Grand Prix-bane på Bellahøj i København, før racerkøreren havde omstillet sig fra en 900-hestes NASCAR-racer til en Porsche 911 fra 1965. Sammen med indehaveren af bilen — den unge Andreas Rolner — vandt Magnussen nemlig Royal Pro/Am-klassen, og således endte makkerparret på øverste podium til præmieoverrækkelsen søndag eftermiddag.

”Det er bare så skægt at give den gas i de gamle biler,” grinede Jan Magnussen efter sin kørsel i søndagens løb, som endegyldigt sikrede makkerparret sejren i årets Copenhagen Historic Grand Prix. I første heat lørdag eftermiddag var det Jan Magnussen, som startede i bilen, og han tog hurtigt føringen fra HKH Prins Joachim, som dog efter et par omgange røg foran igen, da boxermotoren i Magnussens Porsche pludselige begyndte at sætte ud. Da kræfterne igen vendte tilbage, tog det dog blot et par omgange for Magnussen at indhente det tabte, og da han gav den sølvgrå Porsche videre til Andreas Rolner i det obligatoriske førerbytte midtvejs i løbet, lå den atter på førstepladsen.

Andreas Rolner nåede dog kun enkelt omgang, før han røg i clinch med en modstander og udbremsede sig selv i et sving, hvilket blev udnyttet af Tom Kristensen, som på det tidspunkt havde overtaget den hvide Lotus Cortina fra HKH Prins Joachim. Andreas Rolner gav dog ikke op og fortsatte sin overbevisende kørsel, og da Tom Kristensen fik bremseproblemer, kunne Rolner atter tage føringen og slutte det royale racerløb på en flot førsteplads.

2013-Bane-Historisk-Magnussen-02

Lørdagens sejr betød, at Magnussen/Rolner kunne starte forrest i søndagens finaleløb. Her blev det Andreas Rolner, som lagde ud, og der blev sandelig ikke sparet på kræfterne. Tom Kristensen, som ellers startede P2 i finalen, havde åbenlyst problemer med farten, og det blev i stedet Kristensens tidligere Le Mans-makker, Dindo Capello, som gav Rolner kamp til stregen. Andreas Rolner styrede dog sin gamle Porsche sikkert gennem strabadserne, og et par enkelte kiks, hvor han blandt andet blev flyvende efter at have ramt betonmuren sidelæns, gjorde ham kun til løbets publikumsfavorit for sin underholdende kørsel.

”Det var noget af det sjoveste, jeg har prøvet,” sagde den unge Porsche-kører efter den nervepirrende duel med Dindo Capello. ”Capello ville tydeligvis også vinde, så vi stødte sammen et par gange, og på et tidspunkt blev jeg mast mellem ham og betonmuren. Men begge gange slap jeg fri og holdt føringen, og så besluttede mig simpelthen for, at det nok var bedst at lade være med kigge i sidespejlene.”

Kort før Andreas Rolner gav bilen videre til Jan Magnussen, lykkedes det dog alligevel for Capello at komme udenom og tage føringen. Men Magnussen havde dog en anden plan for dagen, og da Capello få omgange senere kørte ind for at give bilen videre til Oscar Davidsen Siesbye, nåede Magnussen lige netop forbi pitten og tog dermed føringen, som han bevarede indtil det ternede flag endelig blev svunget.

”Det er muligt, at Andreas var amatøren i det her team, men jeg må sige, at han virkelig gav den gas — også de steder, hvor de fleste lige ville holde lige igen. Bilen fik godt nok nogle skrammer, men det understreger bare, at han kører for at vinde. Det var virkeligt flot,” siger Jan Magnussen, som også må erkende, at deltagelsen i Copenhagen Historic Grand Prix for hans eget vedkommende bød på en mindre åbenbaring.

”Jeg har altid sagt, at jeg helt sikkert skal køre klassisk race en dag. Men jeg har godt nok aldrig overvejet, at det skulle være i en Porsche…”

Jan Magnussen Presse.