Klubbens sponsorer

Kim Lund bedste Trophy-kører på Ring Djursland

Der var spænding i luften lørdag morgen, da Kim Lund kørte sin Seat Léon Cupra TCR på banen til den første træning. Træningen forud for lørdagens afdeling af TCR Denmark-mesterskabet var første rigtige test af den nyligt renoverede motor, og som forventet var bilen nærmest som ny.

Efter at have været godt med i de to træningspas så det pludselig anderledes ud i kvalifikationen. Bilen manglede vejgreb, og den bedste omgangstid rakte kun til 12. startplacering til første heat. Årsagen var derimod simpel: “De bagdæk, vi havde monteret, var ikke gode mere. Mere avanceret er det ikke – det er en af udfordringerne med brugte dæk, så det gav et lidt sværere udgangspunkt til løbene,” fortæller Kim Lund, der til gengæld fik revanche i lørdagens to løb.

Fra 12. pladsen kunne han omgang for omgang arbejde sig frem gennem feltet og overhale størstedelen af kørerne i Trophy-mesterskabet. Kun Michael Carlsen var foran, da feltet krydsede målstregen for sidste gang i det første løb.

Det var også konkurrenten fra de gamle DTC-dage, som kom til at have indflydelse på udfaldet af det næste løb. Efter at have kørt sig til syvendepladsen i det første løb stod Madbull-raceren klar på forreste startrække til løb nummer to. Problemer med koblingen betød imidlertid, at Kim måtte starte løbet uden brug af kobling: ”Der var ikke andet at gøre, end at holde speederen i bund og så bare hakke den i første gear da lamperne slukkede. Problemet var, at elektronikken sørger for at man ikke kan komme over 4500 omdrejninger når man holder i frigear, så jeg havde intet turbotryk da starten gik,” fortæller Kim Lund, som alligevel havde en regulær fest på banen.

”Det var bare herreræs derude! Først kæmpede jeg med Kenn Bach, som gjorde hvad han kunne for at holde mig bag sig, og mod slutningen måtte jeg stramme mig an for at komme forbi Michael Carlsen. Det er meget muligt at vi kører i Trophy-mesterskabet og kunne være forældre til et par af kørerne i klassen, men vi har altså ikke glemt hvordan man kører racerløb” fortæller midtjyden, der også fik lov at smage bagsiden af medaljen:

”Allerede i det første løb havde jeg fået min dosis kulilte efter at have kørt lige bag Casper Elgaards bil, så jeg havde været ude at ofre inden det andet løb. Jeg fik så præcis samme omgang i andet heat, men der blev der kæmpet så intenst at jeg kunne abstrahere fra det … indtil vi var nede i skoven på sidste omgang. Der blev både hjelm og Seat lige tapetseret indvendigt,” lyder det ærligt og udpenslende fra køreren, som dermed kunne se frem til en søndag med rengøring af bil og hjelm.

Da slaget var udkæmpet og det ternede flag blev vist var det med Kim Lund på en samlet femteplads og som vinder af Trophy-mesterskabet. En passende oprejsning efter at have brugt en del kræfter på at få bilen til at køre optimalt.

”Det er svært at lade være med at være glad. Bilen kører lige som den skal, og der har været nogle fede dueller på banen. Det er derfor, vi er med her – nu glæder jeg mig til at komme til Padborg Park om to uger,” slutter Kim Lund.

Madbull Racing.