Klubbens sponsorer

Jan Magnussen: ”Et Le Mans jeg aldrig glemmer”

Det endte med en fjerdeplads for Jan Magnussen og hans to makkere, da 24-timers-løbet på Le Mans blev flaget af søndag eftermiddag klokken 15.00. Et Le Mans, der på flere måder går skævt helt fra begyndelsen, da danske Allan Simonsen blev dræbt.

”Selvom jeg inderligt håber det, så bliver det et Le Mans, jeg aldrig glemmer,” sagde en meget bevæget Jan Magnussen efter løbet. ”Det har været svært for alle, der er mærket af det her. Det er så frygteligt, som det overhovedet kan blive. Jeg tror, at alle har haft svært ved at abstrahere fra det og koncentrere sig om jobbet. Det har været svært ikke at tænke på det frygtelige, der er sket og dem, der står tilbage. Det har hele tiden ligget i baghovedet, og nu skal vi bare hjem og bearbejde det.”

2013-Bane-ALMS-Magnussen-Jan-06

For Jan Magnussen og Corvette Racing blev årets Le Mans en historisk besværlig udfordring. Allerede under den første træning onsdag aften går det op for teamet, at begge biler mangler hestekræfter.

”Pludselig er vi fire sekunder langsommere end de hurtigste i GTE Pro-klassen, og selvom mekanikerne kæmper de efterfølgende dage og nætter for at finde fejlen, mangler vi stadigvæk fart i torsdagens sidste kvalifikation,” siger Jan Magnussen, der måtte starte langt nede i feltet. ”Nu betyder det måske ikke så meget, hvor langt du holder fra startlinjen, når du har 24 timers race foran dig. Men når du fra starten ved, at du ikke kan følge med de andre på langsiderne, så kan du godt miste modet.”

”Når man er så langt bagefter, kan man lige så godt spille højt spil. Vores strategi blev derfor at holde os kørende med stabile omgangstider, og så ellers satse lidt dér, hvor de hurtige teams ville være mere forsigtige — eksempelvis i valget mellem tørre og våde dæk. De havde jo lovet os en del regn.”

Da regnen sætter ind søndag eftermiddag, ryger nogle af konkurrenterne dog pludselig af banen — herunder den førende Aston Martin, som crasher voldsomt, heldigvis uden andre skader end materielle.

Da Jan Magnussen giver bilen videre til Antonio Garcia efter tre og en halv times kørsel, ligger den syver i klassen, og da Jordan Taylor overtager den, er den oppe som firer. Denne position avancerer man ikke fra, og derfor ender Magnussen og co. netop ikke på Le Mans-podiet i år.

”Vores egen skuffende præstation og den så forfærdelige tragedie betyder, at det har været mit absolut værste Le Mans nogensinde,” siger AAS-medlemmet.

Jan Magnussen Racing.