Klubbens sponsorer

Ib Kraghs DM-premiere gik ikke helt efter planen

Premieren på kampen om årets Danmarksmesterskabet i rally blev ikke helt den, som Ib Kragh havde ønsket, da han og Freddy Pedersen i påsken deltog i Cimbern Rallye, som blev kørt på en række meget snoede veje i det nordlige Tyskland. Desværre startede løbet med en afkørsel på den første af de seks hastighedsprøver, som udløste et tidstab på fem minutter og gjorde det umuligt at kæmpe med om sejren.

”Plan A var ikke, at vi skulle køre af ligesom vi gjorde sidste år, men jeg ville gøre alt for at vinde prøve 1 for at få et psykisk overtag, og det gik da også godt, selv om det måske ikke lige var de rigtige dæk, vi havde valgt til prøve 1,” fortæller Ib Kragh. ”Vi skulle forsøge at undgå at ramme en kantafmærkning. Det lykkedes, men der var noget løst grus på vejen, og jeg kom over i den modsatte side af vejen, hvor jeg ramte et hegn med en masse buske og træer.”

Bilen kørte herefter som om den var punkteret, men kort tid efter var holdet klar over, at der var sket mere.

”Det gav et skrald, og så larmede det først,” siger Ib Kragh. ”Det viste sig, at fælgen var knækket, så der kun var egerne tilbage. Vi måtte holde ind og skifte, men bilen stod så langt nede på vejen, at det var svært. Når løbet er så kort, og det sker, så er sådan et motorløb kørt. Fem minutter får man aldrig kørt ind i så kort et løb.”

Ib Kragh og Freddy Pedersen kæmpede dog videre, og selv om de havde to snurretur undervejs, nåede de i mål, hvilket der var mange af deres konkurrenter, som ikke gjorde.

”Vi manglede lidt over et minut, så havde vi vundet klassen, men det gjorde vi også i kraft af, at mange andre udgik. Det er jo vores held,” konstaterer Ib Kragh. ”Det kunne have været meget værre. Vi har kun lidt kosmetisk med en bagskærm og en kofanger, der skal repareres, og så er vi kørende igen. Bilen kørte perfekt, da vi først fik sat slicks på og strammet undervognen op.”

IK Rally.