Far og søn fra Aarhus Automobil Sport prøver klassisk rally igen
Henrik og Martin Møller-Nielsen stiller til start i deres VW Golf GTI mk1 fra 1979 til den 19, udgave af Rallye Monte-Carlo Historique, der køres i slutningen af januar og begyndelsen af februar. Rallye Monte-Carlo er kendt som alle rallys moder, og det blev kørt første gang tilbage i 1911.
I sidste års udgave af dette klassiske rally løb deltog far og søn for første gang sammen, og det der ellers tegnede til at blive en god debut, blev ødelagt af en afkørsel på ottende etape, hvor bilen røg i grøften med et stort tidstab til følge. ”Vi var godt kørende sidste år og allerede på mållinien var vi enige om, at hvis vi kunne få det til at hænge sammen økonomisk, så skulle vi have endnu et forsøg på at vinde dette løb,” fortæller Martin.
Det danske hold har fået startnummer 182 ud af de 304 startende hold, noget Martin forventer kan blive en fordel på de første fem etaper. ”Når man kører godt nede i feltet, er den værste sne og is slidt af vejen, og der vil være rene asfaltspor. Det satser vi på at udnytte til en placering i top 30, inden vi bliver indrangeret efter vores placering i løbet. Derfra må vi så leve med, at vi forhåbentlig kommer til at virke som snerydder for de andre mandskaber,” Sidste år startede holdet ud som nummer 18 på den sidste del, noget både far og søn håber de kan forbedre i år.
Rallye Monte-Carlo i den klassiske udgave handler i lige så høj grad om præcision som om fart og evner bag et rat, hvis man ikke kan samarbejde om at få alle tre dele til at gå op i en højere enhed, så har man ingen chance for at vinde. Netop præcisionen har holdet arbejdet meget med til i år, så alle specialetaperne er blevet gennemkørt to gange og målt op for at matche løbsledelsens mål.
”Det er et kæmpe arbejde at måle alt igennem og tage noter til brug for løbet. Det tog også en hel uge at køre de 2.500 km på små bjergveje for at producere årets rutebog med over 2.000 målepunkter, men vi er meget tilfredse med at have mindre en otte meters afvigelse på de sidste to lange prøver, der er på i alt 100 kilometer. Vi føler at vi er godt forberedte,” udtaler Henrik.
Lige som i Formel 1 er dækkene af stor betydning, og sidste år kæmpede teamet med at få sine pigdæk til at stå ordentligt fast på de isdækkede veje. Men da Rallye Monte-Carlo Historique foregår på offentlige veje skal mandskaberne overholde de almindelige færdselsregler i Frankrig og kan derfor ikke bruge rigtige rallydæk med lange is-pigge. ”Efter lang tids søgen fandt vi et lille italiensk firma, der producerer nogle meget specielle isdæk, der netop overholder de franske regler. Mon ikke de kan give os en fordel i bjergene?” udtaler Martin.
I år er det muligt at starte fra fem storbyer i Europa, Oslo, Glasgow, Barcelona, Reims og Bad Homburg. Lige som sidste år har Henrik og Martin valgt at starte fra franske Reims ”Det bliver min tredje start fra Reims, og jeg forventer, at det bliver lige så ubeskrivelig godt som de to foregående år,” fortsætter Henrik. ”Mængden af tilskuere er ganske overvældende gennem hele den første nat, hver gang vi passerer en lille by er der mennesker ude for at kikke på de fine gamle rallybiler, også klokken tre om natten. En virkelig fantastisk oplevelse.”
Starten går fra Reims den 29. januar, samme dag kan Martin fejre sin 20 års fødselsdag som også i år gør, at han er blandt feltets yngste deltagere. Herfra kører alle deltagerne til St. Andre Les Alpes, hvor den afgørende del af løbet starter. I alt skal der køres 14 prøver, når ruten går til Monaco, Valence og tilbage til Monaco igen. Der køres ad små bjergveje, og deltagerne skal passere utallige små bjergpas, og da løbet køres i januar/februar, er der stor sandsynlighed for, at der er sne på de små veje, hvilket naturligvis er en stor udfordring. Løbet slutter den 3. februar på havnen i Monaco efter ”de lange knives” nat på de små bjergveje nord for Monaco.
Man kan følge far og søn på hjemmesiden www.TeamMollerNielsen.dk og på Facebook på gruppen TeamMollerNielsen.
Anne Møller-Nielsen.